یا مهدی ادرکنی

یا مهدی ادرکنی

اشنایی با منجی عالم
یا مهدی ادرکنی

یا مهدی ادرکنی

اشنایی با منجی عالم

شرح روایات مهدوی 8


شرح روایات مهدوی

قسمت هشتم

در ادامه احادیث دوازده امام، حدیث شماره 83 کتاب منتخب الاثر (کتاب منتخب الاثر کلا احادیث را شماره گذاری کرده) روایتی است از کتاب اثبات الرجعة؛


حدثنا محمدبن ابی عمیر، عن حماد بن عیسی، عن ابی شعبة الحلبی، عن ابی عبدالله علیه السلام.. (بارها گفتیم ابی عبدالله که در روایات می آید منظور امام صادق است) امام صادق (ع) از پدرش امام باقر (ع) از پدرش امام سجاد (ع) از عمویش امام حسن مجتبی (ع) (و همین طور می رود بالاتر..) می گوید از جدم رسول خدا در رابطه با امامان پس از او سوال کردم..


پیغمبر (ص) فرمود؛ امامان پس از من به عدد روسای بنی اسرائیل یعنی دوازده نفر هستند. (در آیه ی قرآن آمده نقبای بنی اسرائیل) که خدا به آنان (یعنی این دوازده نفر) علم و فهم من پیغمبر را عطا کرده و تو هم ای حسن (ع) از آنان هستی..


گفتم ای رسول خدا پس قائم ما اهل بیت کی قیام می کند؟! . پیغمبر (ص) فرمود؛ ای حسن (ع) مثل او مثل قیامت است که خدا علم به آنها را از اهل آسمان و زمین پنهان نمود و جز به صورت ناگهانی اتفاق نمی افتد»


روایت در کتاب ″کفایة الاثر، ص 167″ هم آمده و در کتاب منتخب الاثر، شماره 83 روایت هست. این روایت هم به دوازده امام دارد تأکید می کند که ما دوازده امام داریم. اما نکته ی مهمی که در این روایت هست این است که پیغمبر خدا می فرمایند؛ زمان ظهور را کسی نمی داند جز خدای متعال. 


اینجا اختلاف نظرهایی بین اساتید و بزرگواران است: 


عده ای از علما چون سید علی آقای قاضی و آیت الله بهجت (ره) می فرمایند؛ امام زمان (عج) از زمان ظهور خودش خبر دارد به خاطر اینکه ما در روایات داریم علم غیب را خدا به اهل بیت می دهد. البته یک محدوده ای از علم غیب نه تمام علم غیب! که می گویم یک بحث کلامی مفصل هست.. چه محدوه ای از علم غیب، چه موضوعاتی! اینها بحث های مفصلی دارد و نمی خواهیم ورود پیدا بکنیم.


 عده ای استناد می کنند به آیات قرآن، سوره جن آیه[27/28] که خدا می گوید علم غیب مخصوص خداست اما به رسولانی که از آنها راضی باشد این علم را خواهد داد.‌ خلاصه بعضی ها استدلال هایی دارند که اهل بیت هم می توانند مصداق این دسته قرار بگیرند و این علم غیب منظور علم به ظهور را داشته باشند. عرض کردم آیت الله بهجت، سید علی آقای قاضی، آیت الله ناصری.. اینها بر این عقیده هستند.


اما، عزیزانی مثل آیت الله صافی گلپایگانی، آیت الله نجم الدین طبسی ازاساتید مهدویت، نظرشان این است که نه امام زمان (عج) زمان ظهور خودش را نمی داند. خلاصه اختلاف نظر است و روی بحث های اختلاف نظری نمی توانیم ما قسم حضرت عباس (ع) بخوریم که این درست است یا آن غلط است، هر کدام که صحیح است الله اعلم!!


ولی در کل این روایت این را می رساند که ظهورناگهانی اتفاق می افتد و خود این ناگهانی اتفاق افتادن هم، بدانید تفسیر و توضیح می خواهد! یعنی این فرایند ظهور ناگهانی رخ می دهد نه اینکه صرفا خود قیام امام زمان(عج) از مکه یک مرتبه و ناگهانی رخ می دهد چون ما علامات حتمی داریم علامات حتمی باید قبل از ظهور رخ بدهند. 


منظور از اینکه امر ظهور ناگهانی است کلیت این فرایند است که از علائم ظهور شروع می شود به صورت ناگهانی اتفاق می افتد به صورتی که غافلگیرانه است و شما دیگر زمانش را نمی دانید. همه اینها مصادیقی است برای ناگهانی بودن! پس یک وقتی خلط مبحث نشود که این فراز به این معنی است که ممکن است علائم ظهور رخ ندهد یک مرتبه امام زمان (عج) بیاید. نه، نه، اصلا منظور این نیست.. منظور این فرایند ظهور که از علائم ظهور شروع می شود به صورت ناگهانی ممکن است رخ بدهد.


ادامه دارد ....

 

برگرفته از کتاب ″منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر (عج)″نوشته ی آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی


استاد احسان عبادی

 

#شرح_احادیث_مهدویت

#متن_شرح_احادیث_مهدویت 8

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد